loading...
Welcome to the Official website Alireza Abdoos
Pejvak-Music بازدید : 46 نظرات (0)

خوب می خواهیم از ابتدای ابتدا گیتار زدن رو یاد بگیریم.

گام اول

اگه راست دست هستید ناخن های دست راست بلند واگه چپ دست هستید ناخن های دست چپ بلند اما یادتون باشه زیادی بلند نباشه.همیشه در راست دست ها ناخن های دست چپ کوتاه (اصلا نباید ناخن داشته باشید)زیرا این عمل باعث میشود ک انگشتتان روی سیم به جای این که عمود باشد خم بشه ...

Pejvak-Music بازدید : 49 نظرات (1)

 

کاربرد کلید و حامل های گوناگون و کلیدهای ساز بندی

 

 تمامی سازهایی که با کلید های مختلف نوشته میشوند در زیر آمده است.

 

  البته از گذشته تا به حال بعضی از حامل ها که استفاده ی کمی داشتند جای خود را به حامل های

  دیگر دادند.

 

  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

کلید سل       SoL Clief 

 

Pejvak-Music بازدید : 42 نظرات (0)

 

 

 

بی شک گیتاریکی ازچند سازاول ومحبوب دنیاست که سبکهای متعدد و نوابغ بسیاردارد وازلحاظ ساختمان فیزیکی و صوتی دست خو ش تغییرات بسزایی شده است که کمتر سازی را می بینم که توانسته باشد چنین سیر تکاملی و اجرایی را کسب کند که در این میان برای مثال میتوان به ساز دیگری همچون ویلن اشاره کرد که مدلهای مختلفی مثل ویولن، ویولا، ویلن سل و کنترباس اشاره کرد که تمامی این سازها به صورت آکوستیک وهم به صورت الکتریک موجود می باشد وازسبکهای که به وسیله این سازاجرا می شود می توان کلاسیک، کانتری ودر چندسال اخیرموسیقی جاز استفاده را نام برد.
ولی درمقابل گیتاربه چند دسته تقسیم می شود گیتارها ی آکوستیک شش سیم ودوازده سیم با جنس سیم فلزی ونایلون است. گیتار الکتریک و گیتارباس ونوعی دیگر که فاقد فرت

می باشد و یا یک نوع گیتار که بخاطر هوای شرجی منطقه ی جزیره ی هاوایی به گیتار

هاوایی لغب گرفته ویا درمکزیک چند نوع گیتار وجود دارد که به صورت گروهی اجرا

می شود که گیتار باس آن با گیتار باس معمول چه از نظراجراء وساختمانی فرق دارد.


ولی نمی توان گفت چون این ساز از تنوع بسیار برخوردار هست دلیل محبوبیت آن می باشد اما یکی ازمزایای این ساز حمل نقل آسان آن می باشد به طوری که دورتی برلینر کامینز درکتاب همه چیزدرباره ی ارکسترسمفونیک ترجمه ی حسن الفت دربخش سویت درباره ی لوت پدر گیتارمی نویسد لوت به عنوان ساز تکنواز مدت ها مورد علاقه ی مردم بود صدای صاف ودرخشان این ساز از امتیازهای بزرگ آن به شمار می رفت حمل نقل آن بسیار آسان بود و غنی وفقیر میتوانستند به طور یکسان از آن استفاده کنند و لذت ببرند.
سبکهایی که از از گیتار در آن ها استفاده می شود از تنوع بسیاری برخوردار است؛ مانند سبکهای جز، بلوز، کانتری، راک، هوی متال، فلامنکو و حتی سبک بزرگ وغنی کلاسیک نگاه بااحترامی به این ساز دارد که این مسئله مدیون بزرگانی همچون فرانسیسکو تارگا فرناند و سور وپدر گیتار کلاسیک معاصر آندرهسگوویا می باشد.
در تمامی این سبکها می شود بدون گیتار نیز به اجرا پرداخت ویا بهتربگویییم ساز دیگری راهم میشود جایگزین کرد ولی درسبک فلامنکوکه سه رکن اصلی خواننده، رقاص و گیتار می باشد نمی توان ساز دیگری را جایگزین کرد چون گیتار جزء رکن های اصلی موسیقی فلامنکو میباشد.
حال باگسترش گیتار وبخصوص موسیقی فلامنکو این سوال پیش می آید که اگر موسیقی فلامنکو با ساز دیگری به غیراز گیتارعرضه می شد آیا باز هم اینقدراز محبوبیت بر خوردار بود؟ مثلا نی انبان اسکاتلندی، دودوک ارمنستان، کمانچه ی ایران، سارنگی هندوستان یا آکاردئون البته کولی ها از سازها ی دیگری مثل نوعی خاص از  آکاردئون و ویولن نیز استفاده می کردند ولی با شکل نوازندگی گیتارفلامنکو امروزی یا بهتر از زمان رامون مونتیا که بنیان گذار سبک تکنوازی گیتارفلا منکو به شکل امروزی بود آیا بدون وجود گیتارمعنا دارد؟ چون مثلا درسبک جاز اگر گیتار نباشد پیانو سا کسفون فلوت ودیگر سازها قادر به اجراء میباشند.


سوال دیگر این میباشد افرادی که نوازنده گیتارفلامنکو هستند آیا در مرحله انتخاب سازعاشق ساز هستند و یا عاشق فلامنکو و یا به طور اجمالی تر: ساز یا سبک.
ولی در یک جمع بندی کلی می توان جایگاه گیتار را در دنیا امروزی این طور توصیف کرد که یکی ازخوش صدا ترین خوش ساختارترین ساز برای عموم مردم جهان می باشد ویا هر کسی که توان بروز احسا سا تش را به زبان موسیقی داشته باشد گیتار جزء اولین انتخابش برای ساز می باشد.

Pejvak-Music بازدید : 42 نظرات (0)

 

انگشتانه(مضراب) سازها

انگشتانه یک وسیله صاف و کوچک است که به منظور به صدا در آوردن سیمهای آلات موسیقی استفاده میشود!

به عنوان مثال برای گیتار و آلات موسیقی مشابه آن، انگشتانه یک ابزار جداست که در دست دیگر نوازنده قرار میگیرد

در چنگ، انگشتانه متصل به خرک دستگاه است.


گرفتن انگشتانه با دست:

گیتار و آلات موسیقی مشابه

انگشتانه برای گیتار الکتریک، گیتار آکوستیک، گیتار باس و ماندولین معمولاً باریک، بشکل یک مثلث متساوی الساقین ساخته شده از پلاستیک، نایلون با گوشه های گرد شده، تیزترین گوشه قسمتی ست که برای ضربه زدن به سیم استفاده میشود.

انگشتانه همچنین با نام مضراب خوانده میشود! (یا مضراب صاف برای متمایز شدن از انگشتانه)

اندازه، شکل و عرض کاملاً چشمگیر است. اشیاء نازک مثل سکه های کوچک، گیره مخصوص نان، یا سی دی های شکسته و کارتهای اعتباری میتوانند جایگزین انگشتانه شوند.

نوازندگان بانجو(نوعی تار) و گیتار ممکن است از انگشتری پوشیده شده با فلز و پلاستیک استفاده کنند و همچنین نوازنده بانجو بلوگراس اغلب از انگشتانه که نوک انگشت نگه داشته میشود، استفاده میکنند.

انگشتانه گیتار از مواد مختلف ساخته شده است، شامل: سلولوئید، فلز، و به ندرت مواد نا متعارفی مثل لاک لاک پشت! اما امروزه ترتکس رایج است.

امروزه نوازنده دیگر آلات موسیقی از انگشتانه پلاستیکی، چوبی و نمد استفاده میکنند. گیتاریست راک، سبک بلوز، جاز و انواع بلوگراس تمایل به استفاده از انگشتانه دارند، تا حدی به علت استفاده از سیمهای فولادین و محکم باید از ناخن را سریع روی سیم جابه جا کنند و انگشتانه را برای ایجاد صدای خشن و تمرکز بیشتر مورد استفاده قرار میدهند !

بسیاری از گیتاریستها همچنین انگشتانه را بکار میبرند و همزمان انگشتان دست راست را نگه میدارند که نتیجه بهره بردن از هر دو تکنیک است. این تکنیک “Hybird Picking” خوانده می شود.

آلات موسیقی غیر غربی

انگشتانه در سازی بنام بیوا (ژاپنی) و سامیسن کمی بزرگ به نظر میرسد. انگشتانه هایی که در عود عربی کاربرد دارند بلند تر و نازک تر هستند که جانشین پر عقاب می شوند که در قدیم استفاده می شده است. انگشتانه همچنین در سازهای چینی کاربرد دارد، در سازهایی مثل سانکسیام که از جنس شاخ حیوان بوده اما امروزه از جنس پلاستیک است.

انگشتانه چنگ

در چنگ برای هر سیم جداگانه یک انگشتانه استفاده میشود. این انگشتانه ها بیار کوچک هستند، اغلب حدود 1.5 سانتی متر طول و 1.5 میلیمتر عرض دارند و نیم میلیمتر ضخامت.

انگشتانه چنگ به آرامی نازک میشود و باریکترین قسمت، آن قسمتی است که به سیم ضربه می زند.

سطح بالایی انگشتانه صاف و افقی است و در زبانه خرک ساز نگه داشته میشود که به آن اجازه می دهد تا ضربه به سیم به آرامی و از بالا به پایین صورت گیرد. در سالهای 1700 و 1800معمولاً انگشتانه ساخته شده از پر محکم و بلند بال پرندگانی چون کلاغ بود. در ایتالیا بعضی سازندگان از جمله بارتولومئو کریستوفوری از پر کرکس استفاده میکردند. بقیه چنگ نوازان ایتالیایی از انگشتانه از جنس پر استفاده می کردند. سازندگان فرانسوی بزرگی چون پاسکال تاسکین، پییو د بوفل از چرم (مثلاً موادی از پوست گاو میش) برای ساخت انگشتانه استفاده می کنند که صدای نرم و دلنوازی را ایجاد میکندو نوازندگان مدرن اغلب از پلاستیک با دوام استفاده می کنند مثل دلرین و سلکن. این باعث کاهش قابل ملاحظه ای در زمانیست که صرف requilling می شود

Pejvak-Music بازدید : 35 نظرات (0)

گیتار پاپ/اکوستیک

شاید برای خیلیها سوال باشد که اصلا سبک پاپ چیه و فرق این سبک با بقیه ی سبکهای گیتار چیه. گیتار عموما به 4 دسته ی اصلی تقسیم میشه:

-کلاسیک
-اکوستیک/پاپ
-فلامنکو
-الکتریک

اکثرا بین مردم پیش میاد که گاهی اوقات سه سبک کلاسیک, اکوستیک, فلامنکو رو باهم اشتباه میگیرن. سبک کلاسیک همونطور که از اسمش پیداست, دنباله ی سبک کلاسیک هستش که شامل قطعات این دوره میشه. سبک فلامنکو, دنباله روی موسیقیه هیسپانیک هستش که در این سبک از تکنیکهای مختلفی که در کلاسیک استفاده نمیشه در اجرای قطعات استفاده میشه و هم ملودی داره هم ریتم. 

و اما سبک اکوستیک یا پاپ. مطمئنا همه ی شما وقتی که به موسیقی گوش میکنین متوجه صدای گیتار پشت صداهای دیگه (خواننده و ...) شدین که به صورت یک ریتم نواخته میشه. نواختن اینگونه ی ریتم اهنگ (که میتونه همراه ملودی باشه) رو میگن اکوستیک یا پاپ. برای نواختن این ریتمها معمولا از گیتار اکوستیک استفاده میشه, به دلیل اینکه از سیمهای استیل برخوردارن و بدنه ی نسبتا بزرگتری از گیتارهای کلاسیک و اکوستیک دارن که باعث میشه صدای بلندتری تولید کنن و صدا اکوی بیشتری داشته باشه. توجه داشته باشین که اگر از گیتار اکوستیک استفاده میکنید, از مضراب یا پیک استفاده کنید که ناخنتان اسیب نبینه. اگر از گیتار کلاسیک یا فلامنکو استفاده میکنید نیازی به پیک نیست چون سیمها نایلون هستند

Pejvak-Music بازدید : 55 نظرات (0)
 
   

 

آکورد شناسی

 

 

1- دو صدایی که دو نت در بر دارد

2- سه صدایی که سه نت در بردارد

3- چهار صدایی که چهار نت در بر دارد

4- پنج تایی که چهار نت در بر دارد

تمامی نتها به صورت همزمان نواخته میشوند

بقیه در ادامه مطلب...

 

Pejvak-Music بازدید : 50 نظرات (1)

 

 

میزان :

 

، خط هایی عمود بر خطوط حامل نت ها را از يكديگر جدا نموده اند . به این خط ها خط میزان (Measure Bar) گفته شده و فضایی که مابین دو خط میزان ایجاد می شود میزان (Measure) نامیده می شود . خط میزان به هیچ وجه باعث ایجاد وقفه در آهنگ نمی شود .

 


Pejvak-Music بازدید : 54 نظرات (0)

 

جایگاه قرار گرفتن نت ها بر روی گیتار :

پس از آشنایی با نام نت ها و جایگاه آنها بر روی خطوط حامل ، نوبت به یادگیری جایگاه نت ها بر روی دسته گیتار می رسد :

در گیتار شش سیم وجود دارد . سه سیم پائینی سیم های) Solo ( Treble و سه سیم بالایی سیم های Bass ، نام دارند .

زمانی که سیم ها به وسيله انگشتان دست چپ لمس نشوند ، با نام سیم آزاد (Open) خوانده می شوند . نت سیم های آزاد از سیم اول تا سیم ششم ( سیم بالایی گیتار) به ترتیب زیر می باشد :

سیم اول = می سیم

دوم = سی

سیم سوم = سل

سیم چهارم = ر

سیم پنجم = لا

سیم ششم = می

با قرار گرفتن انگشتان بر روی سیم ها در هر فرت ، طول سیم کاهش یافته و صدای نت حاصل تغییر می نماید ( زیر تر می شود) . در شکل زیر رابطه هر نت با جایگاهش بر روی دسته گیتار در پوزیسیون اول بررسی شده است . هنرجو باید سعی کند تا جای هر نت را بر روی گیتار به درستی حفظ نموده تا در مراحل بعدی با مشکل روبرو نشود .


 

Pejvak-Music بازدید : 50 نظرات (0)

 

اکتاو(Octave) :

هرگاه از یک نت شروع به نواختن کنیم پس از طی هشت نت به نت هم نام می رسیم ، که به این فاصله یک اکتاو می گویند . از اکتاو جهت بیان وسعت صدای یک ساز استفاده می شود . گیتار از لحاظ وسعت صدا دارای سه و نیم اکتاو می باشد . همانطور که در شکل قبل دیده می شود ، این بازه از نت « می » که در زیر خط سوم کمکی پائین قرار گرفته و بم ترین نت گیتار می باشد شروع شده و به نت « سی » که بر روی خط پنجم کمکی بالا قرار می گیرد ، ختم می شود 


 

Pejvak-Music بازدید : 44 نظرات (0)

 

 

تئوری موسیقی در گیتار:

نت در موسیقی :

هر علمی برای بیان خود دارای الفبای خاصی می باشد ، موسیقی نیز به عنوان یک هنر آکادمیک و علمی برای بیان و ارائه خود نیازمند یک الفبا و رسم الخط ویژه و منحصر به فرد خواهد بود .

بقیه در ادامه مطلب.....

Pejvak-Music بازدید : 55 نظرات (0)

آکورد شناسی (Chord) :

 

هرگاه چند نت را که روی فواصل معینی از نت Tonic (نت پایه هر آکورد که نت های دیگر آکورد نسبت به آن تعیین می شوند .) قرار گرفته اند در یک زمان واحد بنوازیم ، اصطلاحا یک آکورد را نواخته ایم . در گیتار آکوردها را به وسیله حروف لاتین نت ها نشان می دهند . (C , D , E , ...)

Pejvak-Music بازدید : 45 نظرات (0)

 

اسامی انگشت چپ و راست

 

توجه داشته باشید که ناخن های دست راست به اندازه مناسب بلند و ناخن های دست چپ به طور کامل گرفته شده باشند .

 

هر یک از انگشتان اسم مخصوص به خود را دارا می باشند :

 

 

 

Pejvak-Music بازدید : 41 نظرات (0)

 

تبلچر (Tablature)عبارتست از شش خط موازی که نشان دهنده شش سیم گیتار بوده اما برعکس دیده می شوند یعنی سیم 1 گیتار خط ششم در تبلچر می باشد .  شماره هر فرتی را که نت مربوطه در آن قرار دارد به وسیله عدد بر روی هر سیم می نویسند . (عدد 0 بیانگر سیم آزاد می باشد )

باید به تبلچر عنوان ابزاری در جهت یادگیری جایگاه نت ها در پوزیسیون های مختلف گیتار نگاه نمود ، نه فقط راهی برای گریز از نت خوانی

Pejvak-Music بازدید : 49 نظرات (0)

برای کوک سیم های گیتار یک روش ساده رو بهتون پیشنهاد می کنم (که متداول ترین روش کوک کردن گیتار هم هست). البته به تازه کارها توصیه میکنم از کسی کمک بگیرن چون برای کوک کردن گیتار باید گوشتون تا حدودی قوی شده باشه. خُب. . . شروع می کنیم:

 

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 22
  • آی پی امروز : 24
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 26
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 35
  • بازدید ماه : 32
  • بازدید سال : 234
  • بازدید کلی : 10,517