loading...
Welcome to the Official website Alireza Abdoos
Pejvak-Music بازدید : 46 نظرات (0)

خوب می خواهیم از ابتدای ابتدا گیتار زدن رو یاد بگیریم.

گام اول

اگه راست دست هستید ناخن های دست راست بلند واگه چپ دست هستید ناخن های دست چپ بلند اما یادتون باشه زیادی بلند نباشه.همیشه در راست دست ها ناخن های دست چپ کوتاه (اصلا نباید ناخن داشته باشید)زیرا این عمل باعث میشود ک انگشتتان روی سیم به جای این که عمود باشد خم بشه ...

Pejvak-Music بازدید : 49 نظرات (1)

 

کاربرد کلید و حامل های گوناگون و کلیدهای ساز بندی

 

 تمامی سازهایی که با کلید های مختلف نوشته میشوند در زیر آمده است.

 

  البته از گذشته تا به حال بعضی از حامل ها که استفاده ی کمی داشتند جای خود را به حامل های

  دیگر دادند.

 

  ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

کلید سل       SoL Clief 

 

Pejvak-Music بازدید : 44 نظرات (0)
قدم اول: نت خواني

  هنرجوي موسيقي بايد دانش نت نويسي و نت خواني را به طور كامل فرا گيرد  براي درك بهتر اين دانش  هنرجويان بهتر است كه از بخش پارلاتي جلد هاي 1.2.3كتاب پوتسولي استفاده كنند تا دانش نت خواني آنها تا حدي ارتقا پيدا كند .

قدم دوم: سلفژ

ما بايد سلف‍ژ قوي داشته باشيم به طور مثال فرق نت چنگ و دو لاچنگ را از نظر زماني بايد به طور كامل بدانيم و يا سكوت ها را به طور كامل بشناسيم و  در زمان خاص خود آنها را اجرا كنيم . به گونه اي كه هنر جويان مبتدي نسبت به سكوتها خيلي بي تفاوت مي باشند وخيلي سريع از روي آنها مي گذرند ولي سكوتهابه همان اندازه نتها با ارزش مي باشد.

موتزارت گفته است:سكوت بيشترين تاثير را در موسيقي دراراست.

حتي در بعضي مواقع تاثير سكوتها رااز نتها بيشتر مي توان حس كرد.

"نوازندگان بزرگ مي دانند سكوت چه نقشي در اجراي آنها دارد.

بعضي ها مي گويند كه سكوت چيز بي ارزشي است و ما نبايد وقت زيادي بابت آنها هدر دهيم " در صورتيكه نمي دانند كه بر اساس همين مسايل (ظريف و كوچك) است كه پيشرفت هنري شكل مي گيرد.

به طور مثال سه گونه استاكاتو در موسيقي وجود دارد كه هنرجويان كم توجه اين سه را به يك حالت اجرا  ميكنند. بنده به اين سه نمونه در يكي از سونات هاي موتزارت برخوردم وبه آنها خيلي توجه كردم.

قدم سوم : ريتم

 ما بايد به سراغ ريتم برويم -بيشترين و با ارزش ترين مساله در موسيقي علمي ريتم مي باشد -ريتم به موسيقي روح مي بخشد و شنونده را به خود جلب مي كند. براي اينكه ريتم قوي داشته باشيم و ريتم را در درون خود حس كنيم بايد تمرين مداوم ريتم خواني داشته باشيم .

  فراگيري ريتم كاري بس دشوار است كه نيازمند به تمرين مداوم سلفژ در دو حالت نت خواني و صدايي مي باشد.

ريتم يكي از اصلي ترين مواردي است كه هنرجوي موسيقي بايد توجه زياد به آن داشته باشد براي مثال اگر ريتم شب و روز بهم بخورد و ما در 24 ساعت شب داشته باشيم زندگي موجودات از ريتم خارج شده و چرخه اي خود را از دست مي دهد كه در موسيقي هم به اين صورت مي باشد كه اگر ما زمان نتي را اشتباه و شخصيت آن نت را زير سوال ببريم موسيقي از ريتم خارج شده و ديگر موسيقي نمي باشد.

من براي قوي تر شدن ريتم پيشنهاد مي كنم به آثارموتزارت كه از مكتب كلاسيك وين پيروي مي كند و ريتم در اين مكتب آزاد نمي باشد و نوازنده حق اينكه ريتم قطعه اي موسيقي را در اين مكتب كم و زياد بكند راگوش فرا دهيم.

Pejvak-Music بازدید : 46 نظرات (0)

 

فلامنكو ، بیان هنری آگاهیكامل از شرایط وجودی آدمی است . در میان مردمی كه احساس مهجوریت و تنهاییدر این دنیای لایتناهی آزارشان می داد و پشتیبانی پروردگار ، حامی دلسوز ومهربان و مقتدر را حس نمی كردند ، وجود این طرز فكر، بدیهی به نظر می رسدكه : « ما همه انسانهایی ترسان و بی پناه ، در جایی به سر می بریم كه باآن بیگانه ایم » .این طرز فكر گویای آن است كه موجود برتر دیگری وجودندارد .
حقیقت فلامنكو آنست كه باید زندگی كرد و در نهایت سر به دامان مرگ سپرد .در این سیر هر كس باید مسئول اعمال خود باشد و تلاش نماید تا صفات نیكیمانند شجاعت ، وقار و شوخ طبعی را جزء ذات خود كند و در این تلاش دستدیگران را نیز بگیرد . این هنرِ زندگی است و هنر صادقانه این است . درفرهنگ فلامنكو ، مرگ همیشه قرین آدمی است و این نزدیكی دایمی ، در تقابلبا حیـات ، به زندگی افراد معنا می بخشد .

.

 

Pejvak-Music بازدید : 42 نظرات (0)

 

 

 

بی شک گیتاریکی ازچند سازاول ومحبوب دنیاست که سبکهای متعدد و نوابغ بسیاردارد وازلحاظ ساختمان فیزیکی و صوتی دست خو ش تغییرات بسزایی شده است که کمتر سازی را می بینم که توانسته باشد چنین سیر تکاملی و اجرایی را کسب کند که در این میان برای مثال میتوان به ساز دیگری همچون ویلن اشاره کرد که مدلهای مختلفی مثل ویولن، ویولا، ویلن سل و کنترباس اشاره کرد که تمامی این سازها به صورت آکوستیک وهم به صورت الکتریک موجود می باشد وازسبکهای که به وسیله این سازاجرا می شود می توان کلاسیک، کانتری ودر چندسال اخیرموسیقی جاز استفاده را نام برد.
ولی درمقابل گیتاربه چند دسته تقسیم می شود گیتارها ی آکوستیک شش سیم ودوازده سیم با جنس سیم فلزی ونایلون است. گیتار الکتریک و گیتارباس ونوعی دیگر که فاقد فرت

می باشد و یا یک نوع گیتار که بخاطر هوای شرجی منطقه ی جزیره ی هاوایی به گیتار

هاوایی لغب گرفته ویا درمکزیک چند نوع گیتار وجود دارد که به صورت گروهی اجرا

می شود که گیتار باس آن با گیتار باس معمول چه از نظراجراء وساختمانی فرق دارد.


ولی نمی توان گفت چون این ساز از تنوع بسیار برخوردار هست دلیل محبوبیت آن می باشد اما یکی ازمزایای این ساز حمل نقل آسان آن می باشد به طوری که دورتی برلینر کامینز درکتاب همه چیزدرباره ی ارکسترسمفونیک ترجمه ی حسن الفت دربخش سویت درباره ی لوت پدر گیتارمی نویسد لوت به عنوان ساز تکنواز مدت ها مورد علاقه ی مردم بود صدای صاف ودرخشان این ساز از امتیازهای بزرگ آن به شمار می رفت حمل نقل آن بسیار آسان بود و غنی وفقیر میتوانستند به طور یکسان از آن استفاده کنند و لذت ببرند.
سبکهایی که از از گیتار در آن ها استفاده می شود از تنوع بسیاری برخوردار است؛ مانند سبکهای جز، بلوز، کانتری، راک، هوی متال، فلامنکو و حتی سبک بزرگ وغنی کلاسیک نگاه بااحترامی به این ساز دارد که این مسئله مدیون بزرگانی همچون فرانسیسکو تارگا فرناند و سور وپدر گیتار کلاسیک معاصر آندرهسگوویا می باشد.
در تمامی این سبکها می شود بدون گیتار نیز به اجرا پرداخت ویا بهتربگویییم ساز دیگری راهم میشود جایگزین کرد ولی درسبک فلامنکوکه سه رکن اصلی خواننده، رقاص و گیتار می باشد نمی توان ساز دیگری را جایگزین کرد چون گیتار جزء رکن های اصلی موسیقی فلامنکو میباشد.
حال باگسترش گیتار وبخصوص موسیقی فلامنکو این سوال پیش می آید که اگر موسیقی فلامنکو با ساز دیگری به غیراز گیتارعرضه می شد آیا باز هم اینقدراز محبوبیت بر خوردار بود؟ مثلا نی انبان اسکاتلندی، دودوک ارمنستان، کمانچه ی ایران، سارنگی هندوستان یا آکاردئون البته کولی ها از سازها ی دیگری مثل نوعی خاص از  آکاردئون و ویولن نیز استفاده می کردند ولی با شکل نوازندگی گیتارفلامنکو امروزی یا بهتر از زمان رامون مونتیا که بنیان گذار سبک تکنوازی گیتارفلا منکو به شکل امروزی بود آیا بدون وجود گیتارمعنا دارد؟ چون مثلا درسبک جاز اگر گیتار نباشد پیانو سا کسفون فلوت ودیگر سازها قادر به اجراء میباشند.


سوال دیگر این میباشد افرادی که نوازنده گیتارفلامنکو هستند آیا در مرحله انتخاب سازعاشق ساز هستند و یا عاشق فلامنکو و یا به طور اجمالی تر: ساز یا سبک.
ولی در یک جمع بندی کلی می توان جایگاه گیتار را در دنیا امروزی این طور توصیف کرد که یکی ازخوش صدا ترین خوش ساختارترین ساز برای عموم مردم جهان می باشد ویا هر کسی که توان بروز احسا سا تش را به زبان موسیقی داشته باشد گیتار جزء اولین انتخابش برای ساز می باشد.

Pejvak-Music بازدید : 42 نظرات (0)

 

انگشتانه(مضراب) سازها

انگشتانه یک وسیله صاف و کوچک است که به منظور به صدا در آوردن سیمهای آلات موسیقی استفاده میشود!

به عنوان مثال برای گیتار و آلات موسیقی مشابه آن، انگشتانه یک ابزار جداست که در دست دیگر نوازنده قرار میگیرد

در چنگ، انگشتانه متصل به خرک دستگاه است.


گرفتن انگشتانه با دست:

گیتار و آلات موسیقی مشابه

انگشتانه برای گیتار الکتریک، گیتار آکوستیک، گیتار باس و ماندولین معمولاً باریک، بشکل یک مثلث متساوی الساقین ساخته شده از پلاستیک، نایلون با گوشه های گرد شده، تیزترین گوشه قسمتی ست که برای ضربه زدن به سیم استفاده میشود.

انگشتانه همچنین با نام مضراب خوانده میشود! (یا مضراب صاف برای متمایز شدن از انگشتانه)

اندازه، شکل و عرض کاملاً چشمگیر است. اشیاء نازک مثل سکه های کوچک، گیره مخصوص نان، یا سی دی های شکسته و کارتهای اعتباری میتوانند جایگزین انگشتانه شوند.

نوازندگان بانجو(نوعی تار) و گیتار ممکن است از انگشتری پوشیده شده با فلز و پلاستیک استفاده کنند و همچنین نوازنده بانجو بلوگراس اغلب از انگشتانه که نوک انگشت نگه داشته میشود، استفاده میکنند.

انگشتانه گیتار از مواد مختلف ساخته شده است، شامل: سلولوئید، فلز، و به ندرت مواد نا متعارفی مثل لاک لاک پشت! اما امروزه ترتکس رایج است.

امروزه نوازنده دیگر آلات موسیقی از انگشتانه پلاستیکی، چوبی و نمد استفاده میکنند. گیتاریست راک، سبک بلوز، جاز و انواع بلوگراس تمایل به استفاده از انگشتانه دارند، تا حدی به علت استفاده از سیمهای فولادین و محکم باید از ناخن را سریع روی سیم جابه جا کنند و انگشتانه را برای ایجاد صدای خشن و تمرکز بیشتر مورد استفاده قرار میدهند !

بسیاری از گیتاریستها همچنین انگشتانه را بکار میبرند و همزمان انگشتان دست راست را نگه میدارند که نتیجه بهره بردن از هر دو تکنیک است. این تکنیک “Hybird Picking” خوانده می شود.

آلات موسیقی غیر غربی

انگشتانه در سازی بنام بیوا (ژاپنی) و سامیسن کمی بزرگ به نظر میرسد. انگشتانه هایی که در عود عربی کاربرد دارند بلند تر و نازک تر هستند که جانشین پر عقاب می شوند که در قدیم استفاده می شده است. انگشتانه همچنین در سازهای چینی کاربرد دارد، در سازهایی مثل سانکسیام که از جنس شاخ حیوان بوده اما امروزه از جنس پلاستیک است.

انگشتانه چنگ

در چنگ برای هر سیم جداگانه یک انگشتانه استفاده میشود. این انگشتانه ها بیار کوچک هستند، اغلب حدود 1.5 سانتی متر طول و 1.5 میلیمتر عرض دارند و نیم میلیمتر ضخامت.

انگشتانه چنگ به آرامی نازک میشود و باریکترین قسمت، آن قسمتی است که به سیم ضربه می زند.

سطح بالایی انگشتانه صاف و افقی است و در زبانه خرک ساز نگه داشته میشود که به آن اجازه می دهد تا ضربه به سیم به آرامی و از بالا به پایین صورت گیرد. در سالهای 1700 و 1800معمولاً انگشتانه ساخته شده از پر محکم و بلند بال پرندگانی چون کلاغ بود. در ایتالیا بعضی سازندگان از جمله بارتولومئو کریستوفوری از پر کرکس استفاده میکردند. بقیه چنگ نوازان ایتالیایی از انگشتانه از جنس پر استفاده می کردند. سازندگان فرانسوی بزرگی چون پاسکال تاسکین، پییو د بوفل از چرم (مثلاً موادی از پوست گاو میش) برای ساخت انگشتانه استفاده می کنند که صدای نرم و دلنوازی را ایجاد میکندو نوازندگان مدرن اغلب از پلاستیک با دوام استفاده می کنند مثل دلرین و سلکن. این باعث کاهش قابل ملاحظه ای در زمانیست که صرف requilling می شود

Pejvak-Music بازدید : 38 نظرات (0)

 

مقدمه:

در سال 1983 آقاي wak تئوريي‏ را ارائه داد مبني بر اين كه عدم تمركز حواس بر روي درد مي‏تواند درد را كاهش دهد و بعدها  براي انجام اين كار از موسيقي استفاده شد. هر چند كه موسيقي درماني علم جديدي است ولي تأثير موسيقي بر روح و جسم انسان قرنها پيش شناخته شده است.

Pejvak-Music بازدید : 47 نظرات (0)

تفاوت یک گیتار دست ساز و گیتار ساخت کارخانه

معمول تری سوالی که بیشتر اشخاص در مورد همه سازهای دست ساز و به خصوص گیتارهای دست ساز مطرح می کنند، این است که چرا قیمت این سازها بيشتر از سازهاى كارخانه اى مى باشد؟ سوال بعدی که زیاد مطرح می شود، این است که اصلا فرق بین سازهاى دست ساز با سازهای سری کاری شده کارخانه ای در چيست؟

این ها سوال های خوب و قابل توجه اى هستند كه پاسخ به آنها كمى پيچيده است.  

در ابتدا بايد به اين نكته اشاره كنم كه در حقيقت مقایسه کردن این دو نوع ساز با هم، از مبنا مقايسه اى نادرست است. مقايسه سازهاى دست ساز و ساز كارخانه اى بيشتر شبیه مقایسه کردن دو موضوع کاملا بی ارتباط به هم مى باشد. هر کدام از اين نوع سازها استناندارهای خاص خود را دارند كه بايستى  بر اساس همين استانداردهای خاص خود هم بررسی و تعریف شوند.

سازهای کارخانه ای با همان احساسی که یک ساز دست ساز ساخته می شود، ساخته نمی شوند. در واقع، در کارخانه ها، سازها را به صورتی كاملا متفاوت، برای مشتريانى متفاوت، با تکنیک های تولید انبوه، تولید مى کنند. 

 

انتخاب امکانات و گزینه های شخصی

کارخانه ها، سازها را در مدل های محدود و مشخصات از پیش تعین شده ای، تولید انبوه می کنند و اگر شما تغییراتى جزیی را براى ساز مورد نظرتان، مد نظر داشته باشید، مثلا اگر قسمتی را کمی بزرگ تر یا کوچک تر بخواهید، این امر در كارخانه ها به دليل اينكه بايد كل خط توليد را تغيير دهند، امرى غير ممكن است و يا اگر اين امكان را به شما فراهم كنند، هزينه هايي غير معقول در پى خواهند داشت. 

در مقابل یک سازنده ی ساز دست ساز، می تواند از همان ابتداى کار تا تحويل آن به شما، تمامی نیازها و سلیقه های شخصی شما را مد نظر داشته باشد و بهترین و مناسب ترين ساز را براتتان فراهم كند.

 

فرهنگ عمومی

در فرهنگ بعضی کشورها، به عنوان مثال در ژاپن، گفته مى شود که نوازنده ها دقیقا به دنبال همان ساز و صدایی هستند که یک نوازنده دیگر، استفاده می کند و یا آهنگی را با آن ضبط و پخش کرده است. در واقع این طرز تفکر و این فرهنگ، دقيقا همان چیزی است که کارخانه های ساز سازی، برای توليد سری کاری سازهاى شان، به آن احتیاج دارند. در طرف مقابل اين طرز تفكر اما، در بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، طرز فکر دیگرى در بين موزیسین ها و نوازندگان وجود دارد. در اين نوع نگاه و برخورد، هر نوازنده، بر اساس روحیات فردی و ویژگی های فیزیکی بدن خودش، به دنبال آن ساز مختص و منحصر به فرد، برای خودش می گردد. ممعولا این دست از موزیسین ها، گلايه هاى زيادى از سازهای سری کاری شده ساخت کارخانه ها دارند. بدليل اينكه سازهاى كارخانه اى نمى توانند نیازهای فردی آن ها را برآورده سازند و روحيات آن ها را منعكس كنند. 

 

ویژگی های منحصر به فرد نوازنده

علاوه بر اینکه درک و احساس آدمها نسبت به صداها، متفاوت از هم مى باشد، ویژگی های فیزیکی وبدنی هر موزیسین هم منحصر به فرد و متفاوت از ديگرى مى باشد. به طور مثال، اندازه انگشت ها و دست های هیچ نوازنده ای با نوازنده ی دیگر، برابر نیست، که این مسئله ایجاب می کند که پهنا و ضخامت دسته گیتارها هم، بر اساس مشخصات فيزيكى نوازنده ها، برايشان متفاوت باشد.  

 

ارزش و قیمت ساز

در مورد قیمت سازها هم بایستی گفت که قیمت سازهای دست ساز، بیشتر، منعکس کننده میزان ظرافت کاری ها و تجربه سازنده آن ساز مى باشد. یک سازنده ساز دست ساز، بطور میانگین 200 ساعت برای ساختن یک ساز زمان  می گذارد، در حالی که این زمان در خط تولید کارخانه ها، چیزی بین 8 تا 36 ساعت مى باشد.

 

کیفیت صدا

کیفیت و صدا دهی سازهای کارخانه ای معمولا شبیه هم هستند. در حالی که این مورد در سازهای دست ساز صدق نمی کند. هر ساز دست ساز، طنین منحصر به فرد و لحن مختص به خودش را دارا مى باشد. 

 

چوب و اجزای تشکیل دهنده ساز

یک سازنده ساز دست ساز، تمامی چوب ها و اجزای سازش را، با دقت و وسواس خاصی انتخاب می کند. اجزایی مانند، روزت ها، خاتم کاری ها، چوب پشت ساز، چوب بدنه، دسته ساز و همینطور گوشی های ساز را با دقت فراوان مشخصا براى همان ساز انتخاب مى كند. ضمن اینکه یک سازنده ساز دست ساز، از همان ابتداى شروع به ساخت ساز تمامى سلیقه ها و نظر نوازنده ساز یا موزیسین سفارش دهنده را مد نظر دارد. 

 

در مقابل تمام اجزای خط تولید یک محصول کارخانه ای، بر اساس یک استاندارد کلی، از قبل انتخاب شده اند.

 

جنبه های مشترک سازنده و نوازنده

در آخر اینکه یک ساز دست ساز محصول  یک روند همکاری دوجانبه بين نوازنده و سازنده ساز مى باشد. همان طور که یک نوازنده خوب به دنبال آن ساز خاص، آن ساز دارای لحن و طنین کامل خودش می گردد تا بتواند به بیان شخصی و فردی خودش برسد، تا بتواند آن رابطه ی ویژه ای را که بدنبالش می گردد را با مخاطب خاص خود برقرار کند، همان طور هم یک سازنده حرفه ای ساز به دنبال یافتن موزیسین های است که قادر به تمیز دادن و تشخیص دادن نواهای سازهای او باشند، نوازندگانی که درکی بهتراز لحن و بیان هنری صدای سازهای او داشته باشند.

این فرایندی از یک همکاری می باشد، یک همکاری مثمر ثمر و خلاق بین موزیسین ها و سازندگان ساز.

Pejvak-Music بازدید : 38 نظرات (0)
ابن سینا و علم موسیقی

حسین ابن سینا ابن عبدالله معروف به ابن سینا دانشمند، فیلسوف و پزشک بزرگ قرن چهار و پنجم هجری قمری از بزرگان و علمای موسیقیدان زمان خود بوده است. او مباحث اصلی موسیقی را با نهایت دقت تشریح نموده و در این مباحث پیرو فارابی میباشد، عقاید او را تشریح میکند و در بسیاری موارد دارای ابداعات و ابتکار است. 
بقیه در ادامه مطلب...
Pejvak-Music بازدید : 35 نظرات (0)

گیتار پاپ/اکوستیک

شاید برای خیلیها سوال باشد که اصلا سبک پاپ چیه و فرق این سبک با بقیه ی سبکهای گیتار چیه. گیتار عموما به 4 دسته ی اصلی تقسیم میشه:

-کلاسیک
-اکوستیک/پاپ
-فلامنکو
-الکتریک

اکثرا بین مردم پیش میاد که گاهی اوقات سه سبک کلاسیک, اکوستیک, فلامنکو رو باهم اشتباه میگیرن. سبک کلاسیک همونطور که از اسمش پیداست, دنباله ی سبک کلاسیک هستش که شامل قطعات این دوره میشه. سبک فلامنکو, دنباله روی موسیقیه هیسپانیک هستش که در این سبک از تکنیکهای مختلفی که در کلاسیک استفاده نمیشه در اجرای قطعات استفاده میشه و هم ملودی داره هم ریتم. 

و اما سبک اکوستیک یا پاپ. مطمئنا همه ی شما وقتی که به موسیقی گوش میکنین متوجه صدای گیتار پشت صداهای دیگه (خواننده و ...) شدین که به صورت یک ریتم نواخته میشه. نواختن اینگونه ی ریتم اهنگ (که میتونه همراه ملودی باشه) رو میگن اکوستیک یا پاپ. برای نواختن این ریتمها معمولا از گیتار اکوستیک استفاده میشه, به دلیل اینکه از سیمهای استیل برخوردارن و بدنه ی نسبتا بزرگتری از گیتارهای کلاسیک و اکوستیک دارن که باعث میشه صدای بلندتری تولید کنن و صدا اکوی بیشتری داشته باشه. توجه داشته باشین که اگر از گیتار اکوستیک استفاده میکنید, از مضراب یا پیک استفاده کنید که ناخنتان اسیب نبینه. اگر از گیتار کلاسیک یا فلامنکو استفاده میکنید نیازی به پیک نیست چون سیمها نایلون هستند

Pejvak-Music بازدید : 55 نظرات (0)
 
   

 

آکورد شناسی

 

 

1- دو صدایی که دو نت در بر دارد

2- سه صدایی که سه نت در بردارد

3- چهار صدایی که چهار نت در بر دارد

4- پنج تایی که چهار نت در بر دارد

تمامی نتها به صورت همزمان نواخته میشوند

بقیه در ادامه مطلب...

 

Pejvak-Music بازدید : 42 نظرات (0)

 

لیلی افشار ، متولد سال 1338 در تهران ، از ده سالگی فراگیری گیتار را آغاز کرد . وی با درجه لیسانس و فوق لیسانس موسیقی در رشته نوازندگی گیتار از "کنسرواتوآر بوستون" و 
"کنسرواتوآر موسیقی نیوانگلند" فارق التحصیل شد و نخستین زنی در جهان بوده که موفق به اخذ درجه دکترا در نوازندگی گیتار شده است

خانم افشار مدتی نیز در "مرکز هنرهای تجسمی بنف" و "فستیوال موسیقی اسپن" تحصیل کرده و دیپلم شایستگی "آکادمی موسیقی کیجانا درسی ینا" ایتالیا نیز به وی اعطاء شده است

لیلی افشار یکی از دوازده نوازنده بین المللی گیتار بود که برای نواختن حضور "آندریاس سگویا" در کلاسهای پیشرفته وی ، در "دانشگاه کالیفرنیای جنوبی" انتخاب شد . آن موقع بود که
افشار پس از این کلاس {She will be a beautiful celebrity} ماتسرو سگویا پیش بینی کرد :
در مصاحبه ای در اخبار شامگاهی "ان بی سی" حضور یافت 

علاقه او به موسیقی معاصر منجر شد که از نخستین اجرا کنندگان آثار "رضا والی" ، " گری آیستر" ، "گرارد روژد" ، "لوریس چوبانیان" ، "آرن ملنس" ، "کامران اینجه" ، "باربارا کولب" ، "مرلین زیفرین" و " سالوادور بروتونس" از میان دیگران باشد
وی کنسرتهای متعددی در کشورهای ایران ، آمریکا ، انگلستان ، ایرلند ، کانادا ، فرانسه ، دانمارک ، ایتالیا ، آفریقا ، نیوزیلند ، استرالیا و آمریکای جنوبی برگزار کرده ، همچنین در " ویگمور هال لندن" ، "مرکز هنرهای اجرایی کندی" ، "فستیوال موسیقی گرند تیتن" ، "فستیوال موسیقی اسپن" ، " مدرسه هنرهای تجسمی بنف" ، "فستیوال موسیقی منتون" و "آکادمی آمریکیایی در رم" نواخته است
واشنگتن پست لیلی افشار را "فوق العاده معصوم" توصیف کرده است . او همچنین بعنوان بهترین گیتاریست کلاسیک زن برنده جایزه "ارویل ایچ. گیبسن" شده است

ضبط های لیلی افشار از "24 کاپریچوی گویا" اثر "کاستل نوئوو-تدسکو" ، "ساغر (تنگی می لعل)" ، "مسخ" و آخرین آنها "گذر در نوا" که توسط نشر کارگاه موسیقی منتشر شده اند

همچنین کتابی با عنوان "پنج آواز محلی ایرانی" منتشر و مقاله های لیلی افشار درباره کاستل نوئوو-تدسکو و فرانسثیسکو گویا به چند زبان در نشریات 
چاپ و منتشر شده اند "Gitarre & Laute" , "I1 Fronimo" , " Guitar Review"

لیلی افشار کرسی پروفسوری خود را برای "دانشگاه ممفیس" در سال 1989 بدست آورد و هجده سال است برنامه لیسانس و فوق لیسانس و دکترای نوازندگی گیتار در دانشگاه ممفیس را اداره میکند ، که در انجا نیز جایزه استاد برجسته دانشگاه در سال 2000 به وی تعلق گرفته است . دیگر جوایز او عبارتند از

Tennessee Arts Commission Individual Artist Fellowship Award in Music
The National Endowment for the Arts Recording Award
Top Prize in the Guitar Foundation of America Competition
Grand Prize in the Aspen Music Festival , Guitar Competition
First Prize in the Music Teachers' National Association
First Prize in the American String Teachers' Association, Guitar Competition

مستر کلاسهای ایشان هر از گاهی با ورود ایشان در ایران برگزار میشود . سخنانی که لیلی افشار خطاب به هنر جویانش میگوید: " از هنر جویانم میخواهم که شعر بگویند . این سبب میشود که ذهن آنها باز شود . بی هدف نباید پای تمرین نشست و سعی نکنید قطعات را از اجرای دیگران کپی کنید بلکه آنرا با حس خود اجرا کنید" . در اینده نزدیک متدهای آموزشی تالیف ایشان به بازار خواهد آمد 

Pejvak-Music بازدید : 50 نظرات (1)

 

 

میزان :

 

، خط هایی عمود بر خطوط حامل نت ها را از يكديگر جدا نموده اند . به این خط ها خط میزان (Measure Bar) گفته شده و فضایی که مابین دو خط میزان ایجاد می شود میزان (Measure) نامیده می شود . خط میزان به هیچ وجه باعث ایجاد وقفه در آهنگ نمی شود .

 


Pejvak-Music بازدید : 54 نظرات (0)

 

جایگاه قرار گرفتن نت ها بر روی گیتار :

پس از آشنایی با نام نت ها و جایگاه آنها بر روی خطوط حامل ، نوبت به یادگیری جایگاه نت ها بر روی دسته گیتار می رسد :

در گیتار شش سیم وجود دارد . سه سیم پائینی سیم های) Solo ( Treble و سه سیم بالایی سیم های Bass ، نام دارند .

زمانی که سیم ها به وسيله انگشتان دست چپ لمس نشوند ، با نام سیم آزاد (Open) خوانده می شوند . نت سیم های آزاد از سیم اول تا سیم ششم ( سیم بالایی گیتار) به ترتیب زیر می باشد :

سیم اول = می سیم

دوم = سی

سیم سوم = سل

سیم چهارم = ر

سیم پنجم = لا

سیم ششم = می

با قرار گرفتن انگشتان بر روی سیم ها در هر فرت ، طول سیم کاهش یافته و صدای نت حاصل تغییر می نماید ( زیر تر می شود) . در شکل زیر رابطه هر نت با جایگاهش بر روی دسته گیتار در پوزیسیون اول بررسی شده است . هنرجو باید سعی کند تا جای هر نت را بر روی گیتار به درستی حفظ نموده تا در مراحل بعدی با مشکل روبرو نشود .


 

Pejvak-Music بازدید : 50 نظرات (0)

 

اکتاو(Octave) :

هرگاه از یک نت شروع به نواختن کنیم پس از طی هشت نت به نت هم نام می رسیم ، که به این فاصله یک اکتاو می گویند . از اکتاو جهت بیان وسعت صدای یک ساز استفاده می شود . گیتار از لحاظ وسعت صدا دارای سه و نیم اکتاو می باشد . همانطور که در شکل قبل دیده می شود ، این بازه از نت « می » که در زیر خط سوم کمکی پائین قرار گرفته و بم ترین نت گیتار می باشد شروع شده و به نت « سی » که بر روی خط پنجم کمکی بالا قرار می گیرد ، ختم می شود 


 

Pejvak-Music بازدید : 47 نظرات (0)

 

کلید سل :


برای قرار دادن نت ها بر روی خطوط حامل نیاز به یک مبنا می باشد تا نت ها جایگاه واحدی را بر روی خطوط حامل داشته باشند . این مبنا در موسیقی « کلید » نامیده می شود . سه کلید در موسیقی رایج می باشد : 1- کلید سل 2- کلید فا 3- کلید دو

در گیتار از « کلید سل» به عنوان مبنا جهت تعيين جايگاه نت ها استفاده می شود . این کلید بر روی خط دوم حامل قرار گرفته و بیانگر این مطلب می باشد که هر نتی بر روی خط دوم حامل قرار بگیرد صدای سل می دهد .


 

Pejvak-Music بازدید : 44 نظرات (0)

 

 

تئوری موسیقی در گیتار:

نت در موسیقی :

هر علمی برای بیان خود دارای الفبای خاصی می باشد ، موسیقی نیز به عنوان یک هنر آکادمیک و علمی برای بیان و ارائه خود نیازمند یک الفبا و رسم الخط ویژه و منحصر به فرد خواهد بود .

بقیه در ادامه مطلب.....

Pejvak-Music بازدید : 55 نظرات (0)

آکورد شناسی (Chord) :

 

هرگاه چند نت را که روی فواصل معینی از نت Tonic (نت پایه هر آکورد که نت های دیگر آکورد نسبت به آن تعیین می شوند .) قرار گرفته اند در یک زمان واحد بنوازیم ، اصطلاحا یک آکورد را نواخته ایم . در گیتار آکوردها را به وسیله حروف لاتین نت ها نشان می دهند . (C , D , E , ...)

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 22
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 30
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 39
  • بازدید ماه : 36
  • بازدید سال : 238
  • بازدید کلی : 10,521